Wednesday, April 13, 2011

Kembara Pulau Pinang

Bismillahirrahmanirrahim…

Kali ini langkah dipanjangkan ke Pulau Pinang Si Pulau Mutiara. Nurul Farhana aka Fana, kawan sekelasku setia menemani dalam permusafiran kali ini. Balik sahaja kerja pada petang Jumaat tu, terus mengemas. Flight ke Kuala Lumpur pada jam 10.15 malam. Lamanya menunggu..Balai perlepasan agak sesak ditambah dengan pengumuman flight delay semakin lama kami menunggu..akhirnya nampak kelibat pesawat Airbus yang baru sampai dari KL..

Diatas awan..

Mengambil tempat duduk, memerhati sekeliling, borak-borak kejap sambung baca buku..tiba-tiba terdengar suara en Pilot mengumumkan kapal terbang dah nak mendarat. Haa..inilah penerbangan paling singkat sepanjang hidup yang aku lalui..macam tak sampai setengah jam.. baru baca 8 muka surat buku ditangan.. Keluar sahaja dari perut pesawat terus mencari tempat duduk. Maklumlah kena bermalam di airport untuk flight seterusnya menuju ke Bayan Lepas Pulau Pinang.

Macam-macam gaya duduk dah sebab kepenatan, sambil-sambil rancak berborak mata kami melilau melihat gelagat manusia yang pelbagai ragam di airport yang agak sesak. Tidak sedar rupanya ada yang turut memerhati kami. Sebenarnya baru tahu hari ni ada yang memerhati, itupun sebab Tikah mesej tanya aku balik Labuan ke sebab ada yang nampak kelibatku di LCCT. Aku tanya siapa, Tikah cakap Shafiq Khan.

Aish.. si Shafiq ni pun satu, dia nampak tapi tak nak tegur sebab takut tersalah orang. Kalau tak, merasa juga aku kena belanja makan oleh Pilot. Haha.. Si Shafiq ni kawan aku satu sekolah. Sekarang jadi Pilot Air Asia.

Esok pagi-pagi dah bangun selepas ‘tidur lena’ di airport, solat, mandi checkin terus naik flight menuju ke Penang. Excited.. Sebab tak pernah sampai Penang dan tak sabar jumpa Amani, sahabatku sematrik.. Sampai Penang, Amani dan Salwa ambil kat airport, tak cek in ‘hotel’ lagi terus jalan.

Driver dan co-Driver

Melawat tempat bersejarah kat Penang, tak tahulah apa namanya tempat tu. Permusafiran kali ini sedikit sukar disebabkkan hujan yang sekejap lebat, sekejap berhenti, sekejap renyai-renyai. Masuk ke Muzium Penang. No camera are allowed…owh No..Tak dapat la nak ambil gambar didalam Muzium. Kat luar pun jadila. Keluar dari muzium, hujan mula turun.

Taman Kota Lama bersama Amani dan Fana

Di luar Muzium Penang

Destinasi seterusnya menuju ke Batu Ferringhi. Keadaan jalannya sama seperti menuju ke Mersing atau ke Janda Baik? Penuh dengan selekoh tajam. Salwa pun menunjukkan kecekapannya memandu. Sepanjang perjalanan pemandangan agak menarik kerana sepanjangnya tersergam indah villa-villa yang dibina di atas bukit tinggi. Kerana terleka melihat keindahan alam ditambah dengan peta di tangan co driver cik Amani yang semakin lunyai, kami terlajak ke Teluk Bahang. Haha..Sempat menjamu selera di sana.

Selesai makan, ke Batu Ferringhi tapi tak singgah. Hanya lalu sahaja sebab belum ada apa-apa. Menurut tuan rumah batu Ferringhi meriah pada sebelah malam. Maka perjalanan diteruskan ke Masjid Terapung untuk menunaikan solat disamping melawat sekitar masjid yang cukup cantik. Kagum melihat seni bina Masjid ni. Hujan turun lagi. Kerana semangat nak ambik gambar hujan pun sanggup diredah..hehe..

Masjis Terapung di dalam hujan

Dari Masjid beralih ke Temple. Penang memang sangat banya Temple. Sepanjang perjalan juga banyak yang kami jumpa. Besarnya Temple ni. Semput juga mendaki sampai ke puncak. Fana sempat mencapai sedikit cenderahati untuk di bawa pulang.

Temple

Tempat yang paling hendak ku tuju bila menjejakkan kaki ke Penang ialah Bukit Bendera. Tapi Amani cakap Bukit Bendera tutup sebab renovation. Huhu..Tapi untuk puaskan hati pergi juga. Tengok pagar pun jadilah. Sampai sahaja di depan pagar Bukit Bendera, sememangnya tutup. Tapi terpandang landasan Cable Car yang panjang menuju ke Puncak membuatkan aku menyimpan hasrat untuk ke sana lagi. Nak naik jugak benda tu..

Kemudian pulang ke Desa Restu, USM. Kolej kediaman Amani. Tumpang bilik dia. Terus pengsan.. Selepas isya’ kami cek in dekat ‘hotel’ sebelah blok Amani merangkap blok Salwa. Layanan yang baik kami terima. Pakej lengkap bilik tu semua ada macam hotel betul-betul. Terima kasih pada Yani dan rumetnya yang sudi tumpangkan bilik dia buat kami.

Keluar makan malam, ingat nak makan di Kapitan(betul ke nama die?) tetapi meja tak ada. Sangat penuh. Akhirnya ke Johny..Lantakla, lapar kan makan ja. Lepas makan balik. Esok pagi nak sambung jalan awal-awal pagi.

Esoknya, ke Subaidah untuk breakfast. Ternampak nasi kandar tapi macam sangat awal pulak nak makan nasi. Jadi orderla benda lain. Abang tuan punya kereta sewa belum call lagi nak ambil kereta. Jadi kami gunala dulu.. hehe..jalan-jalan dalam USM. Besar, cantik, menarik.. kononnya nak melawat 10 tempat mesti dilawati di USM, tapi sempat jumpa satu ja kot. Durian Valley, yang budak-budak USM ni pun first time pergi.haha..Lupa, pagi ni Maz ikut. Lepastu tengok rumah tamu USM. Cantik dan unik rumah melayu lama.

Amani cakap Muzium USM best, tapi tutup. Jadi frust la juga sebab nak masuk juga. Jadi mereka pun bawala ke pintu muzium untuk tidak mengecewakan kami. Sampai-sampai di pintu muzium USM, nampak pintu buka. Haha..ni lah yang dikatakan rezeki. Kami pun masuk..waa..memang kagum, tergamam, jelous..macam-macam lagi perasaan masuk sini. Boleh propose kat UTM ni buat something yang macam ni.. Keluar dari muzium dengan rasa puas yang teramat sangat.. Tengok jam dah pukul 11 lebih. Abang kereta sewa pun dah call. Pulang semula ke Kolej kediaman.

Dalam Muzium USM

Banyak benda yang buat kami jelous, Kolej yang paling mahal RM 4.00. Terkejut.. biar betul? Paling mahal RM4.00? Hurm.. Lepastu bayar kereta sewa. Sewa sehari 24 jam. Itupun terlebih masa sebab pinjam dari pukul 9 Sabtu sampai 11++ Ahad RM 60. Minyak kereta isi RM 30. Waktu pulangkan masih ada dalam RM 15 kot selepas round satu Penang(yang ni percaya la sebab memang bawa slow sebab hujan lebat)…

Mendaki ke Desa paling tinggi. Desa Saujana. Terletak di bukit paling tinggi antara semua blok. Lepas tu naik ke tingkat 10..Nampak satu USM. Nampak Penang Bridge. Lepas tu tiba masa nak balik. Naik Teksi dari USM ke Bayan Lepas. Agak jauh juga. Tambang RM 16…Waaa..Baiknya pak cik teksi ni..

Pemandangan USM dari puncak tertinggi

Lepastu terbanglah pulang. Transit KL..tunggu dalam 5 jam sebelum terbang ke JB semula. Haha..panggilan terakhir menaiki pesawat.. Nasib baik nama tak sempat kena announce..Jauh la pulak kapal terbang ni parking.. Naik-naik je , tengok suma orang dah duduk.. Selamat sampai ke Lapangan terbang Sultan Ismail, Senai.. Penat tambah gembira dapat satu pengalaman menarik.. Empat kali naik Flight JB-KL-Penang-KL-JB.

Lain-lain gambar berkenaan :




















Nota:

1) lain kali nak melancong rajin-rajin cek tiket online. Mana tau dapat tiket murah..lagi murah dari naik bas..
2) Gembira jumpa Amani, yang lain jangan jealous..
3) Lama dah tulis cuma tak terupload

catatan 25 Mac 2010

2 comments:

  1. bru diuplod?? hehehe... sedih.. sbb x sempat cerita byk2.. :(
    tapi dpt jumpa pun bersyukur dah sangat.. hehe.. thanks banyak2 lin.. (^______^)v

    ReplyDelete
  2. Kebizian ba..nda sempat melawat blog..ba, datangla sini pula. sebelum aku habis..

    ReplyDelete