Saturday, June 11, 2011

Hikayat Seribu Satu Malam

Bismillahirrahmanirrahim…

Berakhirnya hari ini bermulanya hari esok sebab jam dah menunjukkan angka 1.19 pagi. Hari ini sangat penat tapi menyeronokkan. Sedang mengikuti crash course yang di tukar nama kepada Dev Camp kerana mereka tidak mahu kami hancur berkecai diakhir kursus ini. Kursus ni di bawah subjek Game Development dan di handle sepenuhnya oleh artist-artist MyGo Solutions.Kami dipecahkan sekumpulan tiga orang. Seorang memegang jawatan sebagai programmer. Seorang sebagai sound engineer dan seorang lagi sebagai art designer dan disitulah aku. Rainbow sebagai programmer dan Junne sebagai sound engineer.

Semalam menghabiskan masa dengan berjalan-jalan mencari bunyi. Berjalan sekitar kawasan UTM di waktu petang. Subhanallah..indahnya bumi ciptaan Tuhan dengan dihiasi suara-suara alam yang sedang berzikir kepadaNya. Malamnya bersambung dengan berjalan-jalan di alam maya mencari imej-imej yang berkaitan sambil membaca segala hikayat yang ada (tak baca mana pun). Sedang bekerja untuk game bergenre sejarah dan lagenda.



Hari ni dipecahkan mengikut pipeline. Programmer dipindahkan ke lab aras dua manakala sound engineer dan art designer kekal dalam KPU7. Maka bermulanya hidup sebagai seorang artist. Bayangkan.. Task pertama diminta melukis satu karakter pahlawan memegang senjata. Masing-masing mula menunjukkan bakat yang macam ada macam tak ada. Cabaran sungguh tapi best. Sesi berakhir hampir jam 7 malam dan akan bersambung pada jam 8 malam.

Malamnya tugasan sebenar bermula. Kumpulan baru dalam kalangan artist dibentuk. Aku, Yaya, Rizs dan Irah diminta untuk melukis environment bagi karakter. Yaya untuk shapeshifter, Rizs dan Irah untuk human dan aku untuk elves. Maka mulalah fikiran berimaginasi. Bukan senang menjadi artist. Mungkin kerana selama ini kami lebih kepada programming( tapi programming pun tak hebat mana). Akhirnya terhasilah dua artwork yang entah-apa-apa. Huhu..susahnya nak mengasah bakat ni. Tapi menjadi artist ni sangat menyeronokkan. Esok sesi terakhir. Pembentangan segala artwork yang dihasilkan. Semoga di permudahkan segala urusan.







Aku termotivasi. Maka otak mula memasang angan-angan mat jenin. Terasa nak buat animation berkaitan Sirah macam animation Muhammad Utusan Terakhir dan Saladin serta Silat Lagenda. Silat Lagenda tu sejarah melayu yang dimodenkan. Ada sesiapa berminat nak merealisasikan angan-angan ni? Cik Bihah? Cik Siti Nuraini? InsyaAllah jika diizinkan dan diberi kekuatan, semuanya mungkin menjadi kenyataan.

Nota : Pandang kiri semua kepala terpasang headphone sebab mereka bebudak sound pandang kanan kepala semua tunduk ke meja dan habuk pemadam penuh kat lantai sebab mereka adalah bebudak art.

No comments:

Post a Comment