Thursday, June 9, 2011

Japanese Cheese Cake

Bismillahirrahmanirrahim…

Disebabkan banyak permintaan, hari ni nak berkongsi resepi. Resepi asal dari dapur CikTikah tapi telah diubah suai mengikut selera saya. Nak berkongsi resepi Japanese Cheese Cake. Tak tahulah kenapa nama dia macam tu. Resepi ni saya dah cuba empat kali dalam bilik saya di kolej menggunakan periuk nasi elektrik. Dan Alhamdulillah semuanya berjaya. InsyaAllah kalau ada kelengkapan yang cukup mesti lagi berjaya.

Japanese Cheese Cake (resepi ciktikah yang di ubah suka hati oleh saya)

Bahan :

A
250g cream cheese (saya guna philadelphia)
50g butter
100 mL fresh milk (saya guna low fat pun ok)

B
140g gula (saya guna 1 cawan kecil,kurangkan lagi.Cawan ni yg kecil tau macam cawan teh)
6 biji putih telur
3/4 sudu kecil lemon juice (optional-ciktikah kata optional jadi saya tak guna)

C
6 biji kuning telur
1 sudu besar lemon juice (optional-yangg ni pun saya tak guna)
1/4 sudu kecil garam (yang ni tak tmbah pun tak pe sebab cheese dah natural rasa dia)
60g tepung gandum (saya guna 1 mug kecil tambah lagi sikit)
20g tepung jagung (saya guna 2 sudu besar tambah lagi sikit)

D) Topping (resepi saya)

Cheddar cheese
Susu pekat manis (jangan guna jenama giant-dah try tak sebati)

Cara :

  1. Double-boiling bahan A sampai sebati dan cair semuanya. Ketepikan.
  2. Campur telur dan lemon sampai foamy. Kemudian, tambahkan gula, pukul sampai soft peak. Nak tau soft peak ke tak, lepas kembang tu, telangkup kan bekas adunan tu kalau adunan tak jatuh, soft peak la tu. Adunan tu dah ok.
  3. Kemudian, campurkan bahan A, B dan C. Gaul rata. Masuk dalam loyang yang dah digris kan.
  4. Bakar dalam oven suhu 160c selama sejam dengan cara au bain-marie (waterbath). Masuk kan air sikit dalam satu lagi loyang lain yang lagi besar dari loyang kek tadi. Letak kan loyang kek atas tray yang dah berisi air.
Cara buat Topping:

Resepi CikTikah :
Bubuh susu pekat manis atas kek, parut cheese

Resepi Saya :
Campur susu pekat manis dengan cheese gaul sampai sebati. Kalau guna mixer dia sebati, kalau guna tngan mcm kurang nak sebati. Kalau tak ada mixer, saya double boiling kan campuran sampai sebati. Lepas tu tuang atas kek.

Pesanan dari Cik Tikah :
Kek jenis ni lagi lembut dari yang bakar tak guna air. Kalau nak kukus pun boleh. Lagi lembut kek tu. Nak tahu kek dah masak ke tak, cucuk dengan lidi kalau tak melekat masak dah tu.

Ok, selamat mencuba hingga berjaya.












7 comments:

  1. wahhhhhhhhh~ boleh cuba ni nanti lin! macam best! ada air apa tuuu? topping dia eh?

    ReplyDelete
  2. a ah kak..sebab saya pakai cheese lain. yg saya x pnh guna + susu pekat giant jadi dia x berapa nak sebati..kalau selalu dia sebati dia jadi macam pekat..creamy mcm tu..

    ReplyDelete
  3. linda dan miza..sponser bahan mentah je..yang lain siap..

    ReplyDelete
  4. Aiyyooo igt gune periuk nasik... kuciwa. Kita xdak oven

    ReplyDelete