Sunday, July 3, 2011

Pokok

Bismillahirrahmanirrahim....

Semakin aku pusing lagu ni semakin aku tak faham. Apa fikiran penulis semasa menulis lirik ni. Dia nak cerita pasal apa? bila aku google macam-macam cara orang translatekan lagu ni. First time dengar lagu ni time balik rumah kakak aku kat KL. Tapi tak perasan pun lagu ni sebab time tu macam tak best. Minggu lalu Risz bagi dengar lagu ni. Macam best didengar. Lepas tu aku tengok lirik, biasala tu kalau nak dengar lagu mesti nak faham lirik dia kan? Tapi tak faham. Lepas tu tanya Cik Amani apa maksud lirik ni sebab dia ni berjiwa sastera sikit. Kata Cik Amani..

"Yg saya faham lagu ni pasal orang yang punya impian, dia kejar impian dia, tapi dia lupa apa yang ada sekeliling dia. sampai masa dia jatuh lepas tu dia bingung, lepas tu dia masih ada masa untuk memilih impian lain agaknya"

Begitulah pendapat Cik Amani. Hurm..Boleh diterima.. Lupa pulak. Lagu ni tajuk dia POKOK oleh Meet Uncle Hussain. Kebiasaan lagu indie memang ada sesuatu disebalik lagu yang nak diceritakan oleh mereka-mereka (lagu lain pun ada jugak..haha). Lagu ni mengimbau balik lagu Tanya Sama Pokok yang kita belajar waktu tadika dulu.




OK, Ini lirik dia. Siapa-siapa nak ulas dipersilakan.

Tersesat malu bertanya
Tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya
Ku terdiam

Menyusur di kaki lima
Terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai luruh

Chorus
Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah
Kau masih ada
Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh

Ulang Chorus

Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh
Tanya sama pokok

Nota Kambing : Aku semakin tak memahami sastera bila sasterawan dan cendekiawan pun dah semakin tak dihormati

No comments:

Post a Comment