Saturday, July 2, 2011

Tips Menjadi TENANG

Bismillahirrahmanirrahim...


Percaya atau tidak dengan ayat kat atas? Ayat Al-Quran tu. Janji Allah pada kita. Dengan mengingati Allah hati menjadi tenang. Kalu tak percaya cubala. Kalau tengah stress gila-gila sebab kerja berlambak tak siap, atau kebuntuan tak tau nak buat apa, atau hilang arah tak jumpa jalan, ingatlah Allah. Back to basic. Return to Allah. Pasti hati jadi tenang. Kalau dah hilang arah, jadikan Al-Quran tu kompas. Segala macam petunjuk ada dalam tu. Kita ja tak tahu nak guna.

Siapa pernah masuk Petrosains? Kalau tak pernah masuk, tak rugi kalau masuk. Not bad la dalam tu. Jangan lupa bawa student card untuk dapat murah. Jumaat lalu (bukan semalam tau), aku ke Petrosains secara tak sengaja. Gara-gara tersalah tengok tiket flight, habis segala plan berterabur. Ingatkan flight JB-KL malam, rupanya pagi. Terpontenglah lab satu hari sebab minta cuti mula isnin. Dah sampai KL aku paksa Fana teman aku jalan. Sebab flight KL-Labuan 7.50 pagi esoknya(Sabtu). Jadi untuk habiskan masa pg la KLCC. Dah sampai sana, blur nak buat apa. Jadi termasuklah ke Petrosains.

Apa kaitan dengan ayat kat atas? Ada kaitan. Ada satu mainan dalam Petrosains tu (mainan ke alat pameran? atau alat uji kaji). Nama dia Brain apa entah. Tak ingat. Aku pun test la. Rupa dia macam ni.


Benda ni nak main menggunakan kuasa minda. Kita kena relakskan dan tenangkan kepala kita dari segala macam masalah. Siapa punya kepala yang lagi tenang, nanti bola tu golek-golek la ke gol lawan. Lupa dekat tepi tu ada graf minda otak kita. Benda yang kaler hitam kat kain pengikat kepala tu la yang detect otak kita bekerja. Main first time aku menang sebab tak tau cara lagi kan. Jadi aku gelak-gelak. Jadi kalau kita tengah gelak-gelak tu otak kita tak stress tapi janganlah terover gelak. Bahaya. Confirm kalah kalau terover.

Main kali kedua aku berzikir dalam hati. Time aku tengah berzikir memang bola tu golek-golek ke sebelah sana. Bila aku berhenti bola tu golek-golek balik kat aku. Sambil-sambil tu tengok kat graf yang keluar. Waktu tengah berzikir tu memang graf tu rendah. Maksudnya aku dalam keadaan tenang dan tidak stress. Maka kesimpulannya kat sini, ayat diatas terbukti secara saintifik.

DENGAN MENGINGATI ALLAH HATI MENJADI TENANG.

OK itu je perkongsian hari ni. Nak masuk ke dalam mode membuat kerja-kerja tertangguh. Allahumma Yaasir wala Tuassir Ya Kareem...

No comments:

Post a Comment