Saturday, January 26, 2013

Kelas Roti

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ni saya dan kakak saya pergi ke kelas membuat roti (hahaha..perasaannya seperti menulis karangan aktiviti semasa cuti semasa sekolah rendah dulu). Saya memang berminat dalam aktivi buat-membuat roti atau ringkasnya segala aktiviti memasak. Setelah mencari-cari kursus yang sesuai di internet saya terjumpa dengan kursus jangka pendek yang ditawarkan oleh Kolej Komuniti. Pelbagai course ditawarkan di semua cawangan Kolej Komuniti yang terdapat di seluruh Malaysia dengan harga yang amat rendah. Kelas yang saya pergi hari ni hanya perlu membayar RM15 seorang tanpa ada hidden charge.

Berbalik kepada kelas membuat roti, saya berminat untuk pergi kerana teringin sangat untuk mengetahui apa masalah dengan adunan yang selama ini saya buat. Saya sangat tidak berjaya dengan benda yang bernama tepung kecuali membuat cucur. Donut, Cakoi, Pizza, Sosej Bun, Kek Pisang dan bermacam jenis lagi makanan menggunakan tepung pernah saya cuba tetapi kesemuanya gagal tetapi saya berjaya membuat Cheesecake sebab tepung bukan watak utama.

Seawal 9 pagi kami sampai ke Kolej Komuniti dan hanya terdapat 2 orang sahaja iaitu Cikgu dan Pembantu Cikgu. Akhirnya sampailah semua peserta seramai 12 orang lagi. Seronoknya kelas ini kerana diajar secara face to face dan secara praktikal. Resepi hari ini ialah Flat Cheese Bread (orang kita panggil roti pita), Cinnamon Roll dan Bread Egg Tart. Maka belajarlah kami cara membancuh adunan, menguli, merolling(betul ke ni), menumbuk, menghempas dan pelbagai action lagi dikenalan ke atas adunan tepung. Semua berpeluang menguli bahagian-bahagian kecil adunan. Tengok makcik-makcik ni uli sekejap je. Haha...

Akhirnya siaplah adunan dan roti dibakar setelah direhatkan beberapa minit untuk dia mengembang. Pelbagai tips diberikan oleh cikgu. Antara kata Cikgu yang saya ingat ialah Kismis jenama Ligo dan California tidak baik untuk otak. Jadi belilah kismis jenama lain ye.

Berikut adalah resepi untuk ketiga-tiga roti yang kami buat. (Resepi berdasarkan pemerhatian saya)

Bread Egg Tart

Bahan-bahan :
*Roti putih 1 bungkus - potong dadu
*Chicken Ham 1 paket - potong dadu
Cream cheese 50g
Telur 3 biji
Susu Cair 20ml
Garam
Cheddar Cheese

1) Roti dan Chicken Ham digaul rata. Letak dalam loyang pembakar dan ketepikan.
2) Campur bahan-bahan lain kecuali Cheddar Cheese dan kacau. Nak senang blend. Nampak cikgu ada campur air dan fresh milk juga.
3) Tuang bahan 2 kedalam loyang berisi roti dan chicken ham. Tekan-tekan bagi tenggelam dan sedai untuk dibakar.
3) Bakar suhu 190c selama 20 minit. Taburkan Cheddar Cheese dan bakar lagi 20 minit.
4) Tunggu sejuk, siap boleh potong dan makan.

Sampai disini sahaja dulu. Rasa tak larat nak teruskan menaip. Nanti dua resepi lagi saya publish kemudian ya. Gambar tak ambil sebab tak da kamera. Hp pun 3310 je. Semoga resepi senang ini bermanfaat untuk semua. Siapa dah kehilangan idea untuk buat sarapan anak boleh cuba resepi ini.

 

2 comments:

  1. salam sis . maaf mengganngu .
    sy nk bertanya mengenai sewa kereta di penang .
    boleh email sy tak ? fatin_tiklstudent@yahoo.com .

    ReplyDelete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete