Tuesday, November 18, 2008

Kisah Semut Dalam Gula


Kenapa kita buang semut dalam air atau dalam gula?? Siapa2 yang x pernah buat air tu kompom x pernah merasa nak keja di dapur…hehehe… tym kita nak buat air tetiba ternampakla semut dalam gula. Jadi secara spontan mestilah kita buang semut itukan… halau semut tu… mcm2 cara nak halau semut tu kan supaya semut tu xda dlm gula tu lagi… (ni orang da expert wat air teh…hehehe..). kita buang semut dalam gula tu sebab jika terminum air bersemut dapat memberi kesan negatif kat manusia..


Secara saintifik, semut ni mempunyai sejenis cecair dalam badannya yang boleh melemahkan ingatan manusia jika kita terminum minuman yang mengandungi semut… tapi apa yang saya nak gitau pasal semut ni, tetiba rasa kesian pula dengan semut yang cari makanan tu. Sedang syok si semut tu makan gula, kita tiba-tiba halau semut tu, jentik semut tu, alihkan semut tu dari dalam gula tu… kalaulah kita bole mendengar semut tu mengerang kesakitan, sebut ’adoiiiii’ ka, may be x jadi nak halau semut tu sebab kesian…


Cuba bayangkan kalau kita tak buang semut tu, kita buat ja air yang bersemut… mati kelemasan lah semut tu dalam air kan..cian.. ada juga sifat sayang kita kat semut tu ya… hehehe… begitu juga dengan kehidupan kita.. betapa Allah kasih dan sayang dengan kita.. kadang-kadang Allah sengaja beri kesakitan, bukan bermakna benci tapi sebab sayang, suruh ingatkan kita ni siapa.




Dalam hidup ni macam-macam dugaan sengaja ditimpakan pada kita sebab Allah nak bagi nikmat yang lebih baik atau Allah nak selamatkan kita dari bencana yang lebih besar. Dalam kesulitan tu, Allah nak ingatkan juga kita bahawa keseronokan bukanlah kekal..jadi ingat2 la setiap dugaan tu ada hikmahnya. Lihatlah si semut tu, seronok sendiri ja memakan gula tapi tidak terfikir pun masalah manusia… manusia pun begitu.. jika kita lalai, Allah akan bagi dugaan kat kita supaya kita sedar, cek balik diri apa yang telah kita buat selama ni.. begitulah kehidupan untuk menuju ke syurga Allah… jadikan dugaan sebagai jalan untuk mencari redha Allah.. ingatlah bahawa Allah sangat kasih dan sayang ngan kita.. (”,)


semut o semut!!!

sumber:nad-kecik.blog.friendster.com

No comments:

Post a Comment