Monday, March 30, 2009

"BAHASA" JIWA BANGSA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


Saat dan ketika ini hangat orang memperdebatkan isu PPSMI. Dan coretanku kali ini juga ingin membicarakan soal bahasa tetapi bukan bahasa inggeris yang sangat diagung-agungkan oleh segelintir manusia.


Bagiku yang sedang mendalami satu bahasa yang amat payah untuk didalami dan diselami melainkan dengan kesabaran dan ketabahan yang tinggi. Bila keluar sahaja dari kelas “bahasa” tersebut, kepala akan rasa berdenyut-denyut dan rasa macam tak nak masuk dah kelas seterusnya. Namun berpantang maut sebelum ajal. Tak kan sesekali aku menoleh ke belakang kerana itu pilihanku. Pilihan yang aku perolehi dengan susah payah dan penuh dugaan..


Memang mudah untuk mempelajari bahasa manusia(mudahkah??? Sampai sekarang tak pandai2 cakap bi walaupun dah belajar dari darjah satu) tapi apa yang aku pelajari sekarang sangat berbeza dengan apa yang pernah aku pelajari sebelum ini. Itulah bahasa computer.. C++..sakit kepala bila belajar. Mungkin bagi sesetengah orang yang faham cakap mudah,tapi bahasa ni belum sabati dengan jiwaku maka amat payah untuk dicerna dan dihadamkan oleh mindaku..


Macam cikguku katakan “masuk course ni mula-mula nampak gelap masa depan..bila nak grade nanti baru nampak sedikit sinar cahaya”. Rasa nak tergelak bila dengar tapi bila fikir balik betul. Sekarang aku dapat rasakan “wah, susahnya sangat-sangat,kritikal,kritikal”


Berakit-rakit ke hulu,berenang-renang ke tepian….macam tulah yang aku rasa sekarang.. memang sangat susah sekarang. Tapi insyaAllah cerah masa depan sebab setahu aku course aku ni cuma ada kat UTM. Memang UTM satu-satunya yang produce budak-budak grafik ni. “Yakah???” timbul rasa tak puas hati pada sesetengah pihak bila aku katakan demikian. Habis tu yang UNITAR,UNIKL,MUCH tu course apa pulak??


Ni lah baru nak explain ni. Kalau UNITAR,UNIKL,MUCH memang ada course grafik dan multimedia. Tapi dorang belajar art. Dorang tu budak-budak kreatif. Tapi yang kat UTM ni lain sikit. Kitorang ni tak kreatif langsung(akula) sebab kitorang kan belajar bahasa. Jadi cuma tahu berfalsafah jelah. PERISIAN GRAFIK DAN MULTIMEDIA. Tulah couse aku yang satu-satunya ada kat UTM ni… lebih kurang dengan software engineering cuma dorang engineer. Kami ni bukan..


Berbalik soal bahasa, rasa-rasanya boleh tak aku belajar bahasa computer ni?? Kadang-kadang keluar tulisan cacing-cacing yang aku panggil tulisan alien. Macam tau-tau jak tulisan alien tu macam mana.huhu.. yang cacing-cacing tulah yang kita tak paham tapi computer paham.. entahlah macam mana nak survive kalau macam ni. Tapi orang lain boleh tak kan aku tak boleh?? Huu..pening-pening.. bila buat program tak pernah nak keluar output. Kadang-kadang dalam kelas dah copy sebijik-sebijik coding yang cikgu buat tapi bila compile, waaaa banyaknya error. Tekanan-tekanan… apa-apapun hidup mesti diteruskan. Ada 5 sem lagi. Lepas ni insyaAllah boleh jadi “pakar bahasa”. Amin..


"BAHASA JIWA BANGSA"

No comments:

Post a Comment