Tuesday, March 17, 2009

hari kanak-kanak Islam sedunia

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Waktu ni aku dalam bas dalam perjalanan balik dari kem first year experience untuk 1SCV. Tiba-tiba handset ku berbunyi.. rupanya mesej bawa pergi program hari kanak-kanak Islam sedunia bersama-sama anak yatim sempena dengan Maulidur Rasul. Aku rasa nak pergi tapi fikir-fikir masih banyak kerja yang belum selesai, macam nak tolak jak. Lalu aku mesej Asmah.. “Salam, Asmah dapat mesej x? Mo pg Ka?” Asmah pun cakap macam nak pergi. Pastu aku mesej lagi tanya nak pergi ke x? Asmah reply.

“kak, suda aku hantar nama kakak n kak Pau”.. owh..ok aku terima jak sebab memang aku tengah pertimbangkan nak pergi ka tak. Di tambah dengan keadaan mamai sebab tengah tidur dalam bas, aku rasa sukar sekali nak buat keputusan. Bila Asmah cakap macam tu, aku pun ok jak.. sebab aku tahu tu semua keputusan dari Allah cuma melalui Asmah. Pastu aku tanya Pau..
Pau pun cakap ok.. pastu dapat mesej lagi.”malam ni ada perjumpaan kat BOMI..”
Aku pun pergi perjumpaan dengan Pau dan Asmah.. dalam keadaan minda separa sedar(mamai2 sebab penat) aku gagahkan kaki melangkah ke BOMI. Waktu sampai tu majlis dah mula.. beberapa kali aku menguap menahan ngantuk.. Alhamdulillah setiap butir bicara yang penting dapat kuterima dan dihadamkan dalam minda yang separa sedar ni…

Pagi 9 mac 09 bermulanya perjalanan kami ke Masjid Ar-Rahman Tampoi.. walaupu n terlewat sedikit sebab ada masalah yang tak dapat dielakkan… sampai sahaja disana kami bersedia menunggu adik-adik.. tak sabar rasanya nak jumpa budak-budak ni(aku memang suka budak kecik sebab pernah tolong makcik jaga budak-budak).. tak lama kemudian datang 1 van budak-budak ni.. comel-comelnya.. ingatkan sekolah rendah.. sekali tanya sekolah menengah rupanya… huhu..

Tak lama kemudian majlis pun bermula.. rasa macam nak tergelak jak tengok telatah budak-budak ni.. yang dah besar-besar ni pun keluar jugak perangai budak-budaknya.. hehe.. waktu slot ujian minda ni, macam-macam telatah nampak. Ada yang malu-malu nak jawab, yang tak sabar-sabar dan macam-macam lagi.. aku di amanahkan untuk buat soalan tentang cerita mengenai Rasul. Jadi kena tunggu cerita tu sampai dululah.. jadi aku cover bahagian hadiah sebab adik-adik yang sepatutnya jaga hadiah dijadikan peserta jugak.

Lepas tu ada slot melukis dan mewarna. Waktu ni la nampak macam-macam kreativiti adik-adik ni. Semua nak tunjuk bakat masing-masing. Aku dan Gee sibuk uruskan hadiah.. sebelum tu ada break sekejap. Kitorang dihidangkan dengan susu yang boleh meningkatkan IQ.. begitulah yang aku dengar..

Waktu ni sempat berbual-bual dengan dua orang peserta muslimah. Fadila dan Amiratul.. dorang dua orang ni peramah dan mudah mesra.. tak lama lepas keputusan keluar, kitorang ada majlis perasmian dan penyampaian hadiah. Tergambar kegembiraan kat wajah adik-adik ni sebab masing-masing dapat hadiah. Fasi-fasi pun dapat hadiah sama jugak.. lepastu makan tengah hari. Bertukar-tukar nombor telefon dengan adik-adik ni.. semoga ukhwah sentiasa berpanjangan..

Rasa sedih pulak waktu nak balik.. bila lagi dapat jumpa adik-adik ni.. nampak keriangan di wajah mereka.. mungkin dalam diri mereka mengharapkan kasih sayang yang lebih daripada insan-insan yang bergelar kakak dan abang.. aku mengharapkan ada lagi program sebegini yang boleh mendekatkan diri kita dengan masyarakat yang memerlukan perhatian. Kiranya kepenatan yang ku hadapi sangat berbaloi dengan nikmat ukhwah yang Allah berikan..
SALAM SAYANG BUAT ADIK-ADIK…

No comments:

Post a Comment