Tuesday, January 17, 2012

Hadiah terbaik..

Bismillahirrahmanirrahim...

The best birthday present ever from Allah Subhanallah..Alhamdulillah..tiada kata yang dapat menggambarkan macam rasanya perasaan hari ni. Syukur sangat-sangat. Akhirnya borang jilid tesis ditandatangan oleh supervisor. Boleh dah pergi jilid tesis. Alhamdulillah. Percaya tak sebelum ni pernah ada rasa nak give up setelah beberapa kali ada masalah. Presentation pertama kali lulus major. Maksudnya kena present lagi sekali. Minggu leps present kali kedua, En Examiner kata mereka nak bagi major, tapi sebab dah present dua kali, mereka tolong dan diberi pilihan, sambung buat sistem sikit lagi atau tambah kat report 20 page cerita pasal benda yang tak dapat bua tu. Dan saya pilih buat sistem. Tapi semua orang yang dengar tak setuju. Mereka suruh saya pilih report. Diberi masa satu malam untuk bagi algorithm yang nak digunakan tu. Puas fikir, study menghadap laptop nak fahamkan benda tu. Sampai siap nangis lagi. Sebenarnya bukan nak nangis pun tapi perasaan dah sangat tak tenteram. Masa ada seminggu lagi. Hari tu dah hari khamis. Menghadap benda tu sampai ke malam, masih tak dapat. Janji nak emel malam tu kat en Examiner, tapi saya tak larat dah nak pikir. Esok paginya after Subuh, saya buat keputusan saya pilih report dan saya emel pada en Examiner.

Pagi Jumaat tu, jumpa pulak en SV, bagi tahu keputusan presentation semalam. Tapi beliau tak bagi saya buat report. Beliau suruh sambung, then pergi jumpa semula dengan en Examiner bagi tahu en SV tak bagi buat report. Nak tahu apa respon en Examiner?

“BAGUS!!!”

Ok, tukar balik keputusan, menghadap lagi benda tu. Tengok logic dia macam paham. Ok saya buat walaupun dah separuh nak give up. Tapi saya cakap kat diri sendiri, insyaAllah boleh buat. Try memotivasikan diri sendiri. Jeles tengok kawan-kawan yang dah lepas. Ok, saya paham sikit-sikit dan saya pun mula buat dengan bantuan cik Rumate dan cik kawan-kawan. Saya buat ikut suka hati saya dan akhirnya dia boleh run. Saya tahu benda tu tak ikut betul-betul konsep yang sepatutnya. Tapi bolehla kot. Lepas tu saya siapkan report. En Examiner kata report saya nipis, tebalkan lagi.Baik, saya pun mula mengarang, dan dapat tambah 30 page tanpa sedar. Alhamdulillah...

Pagi tadi rasa sangat cuak. Sebab nak demo dekat en Examiner. Saya dah betul-betul pasrah. Saya serahkan semuanya kat Allah. Saya doa banyak-banyak supaya hati-hati mereka dilembutkan. Sebelum pergi, saya mesej kawan-kawan supaya doakan saya. Saya mesej cik puan Mama suruh doakan saya. Sebab antara doa yang tiada hijab dengan Allah ialah doa seorang sahabat untuk sahabat dia, doa seorang ibu untuk anak-anak. Saya sangat-sangat mengharap doa-doa mereka.

Sampai sahaja terus pergi demo. En Examiner cek dan Alhamdulillah, lepas....syukur sangat-sangat. Lepas tu jumpa pulak en SV, beliau tengok abstrak, dan lepas lagi. Alhamdulillah. Cuma betulkan sikit yang BI. Lepas tu, ada dengar berita yang agak mengkalutkan diri. Betulkah konsep yang saya buat, takut nanti akan misleading orang yang baca tesis saya. Maka saya pergi jumpa lagi sorang en Examiner yang pro dalam bidang tersebut. Beliau pun terangkan kat saya algorithm tersebut. Yup, memang ada sedikit kesilapan. Beliau cakap kat saya, tak payah tukar code, just tukar nama teknik yang saya guna. Namakan je sendiri sebab teknik tu macam buat baru. Cuma similar dengan teknik yang sedia ada. Saya pun letak la nama yang beliau bagi. Dan en SV tak banyak tanya. Petang tadi hampir ke pukul 7 pm, saya berjaya dapat tandatangan en SV dan markah sekali. Beliau cakap bolehla pergi JILID. Alhamdulillah..Syukur sangat-sangat-sangat-sangat..and this is the best present from Allah for my birthday..

Small note:
  • Silalah berjuang sehingga ke akhirnya, Jangan give up tengah jalan. InsyaAllah kita boleh.
  • Serahkan segala pergantungan kita pada Allah, insyaAllah Dia tak akan mengecewakan kita
  • Sentiasalah minta mak doakan kita sebab doa mereka yang paling dekat dengan Allah. Redha Allah adalah redha mereka.
Cerita ni ditulis semalam...

2 comments:

  1. Alhamdulillah..
    Tahniah atas usaha yang tak kenal erti jemu..

    Dan, sanah helwah~

    ReplyDelete
  2. >> Cik Sara
    Alhamdulillah...dan Terima kasih=)

    ReplyDelete