Wednesday, November 3, 2010

Kembara..Haramain Syarifain

..:PART 1:..

Bismillahirrahmanirrahim...

Rasa-rasanya belum terlambat untuk aku rakamkan pengalaman ku dalam permusafiran yang teramat bermakna sepanjang usiaku di bumi Tuhan ini..permusafiran yang kunamakan cinta sang kembara di bumi barakah... haramain syarifain..

Mendapat berita daripada Ketua Jabatanku tentang program ini, rasa excited teramat sangat. Tapi, macam2 halangan, dugaan dan cabaran akhirnya keputusan di buat untuk menggabungkan program Road To Jeddah’10 dengan program ketanah suci bersama Pusat Islam akhirnya menjadilah program ES-GLOBE’10..

Besarnya hikmah disebalik penggabungan dua program ini, bermulalah segala gerak kerja secara serius disamping final exam yang perlu ditempuh.. Forum Amal, ceramah amal, gotong-royong amal, beriani amal, seminar pendakwah muda, kursus IT dan pelbagai lagi program kami jalankan semata-mata untuk mengumpul lebih kurang setengah juta untuk menjejakkan kaki ke Tanah suci ini..

Gotong-royong amal di Sekolah Agama UTM


Kemanisan yang masih terasa bila mana sahabat2 berkumpul di bawah satu bumbung, tidur, makan, begerak kerja bersama hampir sebulan...berkampung di Masjid Sultan Ismail, beriktikaf, diisi dengan amalan2 yang mendidik jiwa, motivasi daripada ustaz dan ustazah, membersihkan jiwa sebelum menjejakkan kaki ke bumi penuh barakah..

Iktikaf di Masjid Sultan Ismail-Ukhuwah terbina tersimpul erat

Betambah manisnya bila mana para peduduk sekitar johor baharu malahan daripada seluruh tanah air yang begitu dermawan, menyokong sepenuh hati program ini..teringat kembali kata2 seorang pakcik di kangkar pulai yang memberi pelbagai pesanan dan memohon didoakan keluarga beliau ketika bergotong royong disana..sangat terharu bila memikirkan balik..doa2 mereka mengiringi kami..

Gotong-royong amal di Surau Kangkar Pulai

Akhirnya detik2 yang dinantikan.. seawal pagi, telah bersiap untuk meninggalkan bumi UTM..wajah2 penuh ceria yang sempat dirakamkan..dalam hati hanya Allah yang tahu..bercampur baur, x dapat digambarkan... Ya Allah terimalah kami semua menjadi tetamuMu ya Allah... Layakkah aku?? Allah terimakah doa aku?? Tapi teringat pesanan Ustaz..Jangan berlaku zalim terhadap Allah(x silap ayat nya begini)...maksudnya, Allah akan terima doa2 hambanya, kita yakin Allah terima doa kita, doa org yang bermusafir antara doa yang mustajab..apatah lagi doa kita di bumi Barakah ini(belum sampai lagi)...


Sebelum berangkat pergi...

Taklimat daripada petugas Tabung Haji @ KLIA

....to be continue

2 comments:

  1. subhanallah!

    bestnya..

    semoga allah sentiasa merdhaimu kak lin.

    ReplyDelete
  2. Amin ya Rabb...Alhamdulillah...selamat sampai sana..kenangan terindah..semoga kita semua berpeluang ke sana lagi..

    ReplyDelete