Saturday, December 10, 2011

Serba Tak Kena

Bimillahirrahmanirrahim....

Buat benda ni tak jadi, buat benda tu tak jadi, semua serba tak kena. Design poster tak jadi, buat coding tak jadi, tulis report tak jadi, cari maklumat tak jumpa, tangkap gambar pun tak jadi. Hilang fokus sekejap. Bila dah pening-pening baru nak teringat kat ALlah. Manusia ni sentiasa lalai..Bila dah susah baru nak ingat Tuhan.

Hari tu ada dengar kuliah aqidah. Ustaz cakap, kalau kita fikir kita mampu nak buat sesuatu perkara, contohnya kita cakap "Aku ni memang tak boleh la skor benda-benda ni. Susah, aku buat macam mana pun memang tak boleh..." Kita tak sedar benda-benda yang kita cakap ni boleh rosakkan aqidah. Allah akan bagi kat kita setimpal dengan usaha kita. Kalu dah tak usaha memang la tak dapat nak buat kan?

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?"
(Al-Ankabut : 2)

Apa yang kita cakap itu yang akan diuji keatas kita. Sebab telinga orang yang bercakap ni lagi dekat dengan mulut dia berbanding telinga-telinga lain kan? Tapi adakah sebab tu, kita tak nak cakap?

Akhir sekali, sangat suka memetik ayat dari surah al-Insyirah. Selalu kita petik ayat 5 dan 6 tapi hari ni nak petik ayat 7. Kat sini pun Allah dah suruh kita fokus, sungguh-sungguh la buat sesuatu perkara tu.

"Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain, dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap. "
(Al-Insyirah: 7-8)




1 comment: