Friday, March 2, 2012

Silalah Berfikir Panjang Sebelum Bertindak

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya ada habit yang susah hendak dikawal iaitu bertindak sebelum berfikir. Kadang-kadang benda ni membawa kebaikan, kadang-kadang memberi kemudaratan. Keadaan ni biasanya berlaku bila otak dalam keadaan tidak tenang. Tindakan adalah spontan tanpa kawalan fungsi otak yang betul. Bila dah buat, beberapa saat kemudian otak kembali pada keadaan waras terus rasa apa yang dibuat tadi sebenarnya tak patut. Dengan kata lain menyesalnya buat. Ini satu masalah...

Kedua saya mempunyai masalah short term memory. Betul ke istilah yang digunakan ni? Apa yang saya maksudkan ialah memori jangka pendek. Contohnya lepas siap-siap nak keluar bilik, pintu dah kunci dan saya keluar. Sarung kasut dan berjalan beberapa langkah untuk ke lif dan saya akan berpatah semula ke belakang sebab rasa macam belum kunci pintu. Atau handphone dah masuk beg, keluar-kunci pintu-sarung kasut-jalan dan eh2 handphone tertinggal. Berpatah semula ke bilik cari handphone macam apa rupanya handphone tu elok je duduk dalam beg. Ini hanya beberapa contoh. Tapi saya tidak ada masalah ingatan jangka panjang.

Tapi sebenarnya ni benda ni semua ialah apa yang Allah dah kurniakan kepada saya. Saya adalah seorang yang sangat nervous terutamanya bila bercakap depan orang. Jadi kebiasaannya kalau ada presentation atau apa-apa saya akan menjadi orang mula-mula disebabkan tindakan spontan. Waktu tu apa yang saya katakan adalah bukan seratus peratus daripada susunan otak. Dan disebabkan short term memory banyak yang dapat diselamatkan. Allah tak jadikan sesuatu tanpa hikmah disebaliknya.

Small note:
Saya pun tak tahu apa yang saya cuba sampaikan
Terasa sangat berminat untuk belajar tentang fungsi otak, human behavior, psikologi manusia

No comments:

Post a Comment