Tuesday, May 29, 2012

Temuduga dan Berjejak Kasih

Bismillahirrahmanirrahim...

Minggu lepas hari Selasa, saya bergerak menuju Kuala Lumpur. Rasanya dalam bulan April dan Mei ni dah banyak kali turun naik JB-KL. Tujuan saya ke KL baru ni sebab menghadiri temuduga sebagai Pereka Grafik sambil menjejak kasih. 

Sampai KL bermalam dekat rumah kakak. Untungnya datang kali ni masa beliau gaji. Dapatla merasa makan besar percuma. Khamis bergerak ke UKM, bermalam di UKM sebab dekat dengan tempat temuduga. Lagipun Kak Long Azma nak teman pergi temuduga. Menumpang bilik Fiza, iaitu adik usrah Azma, Jumpa Sarah dekat bilik pesta konvo, berkenalan dengan Syarmila dan terjumpa adik Kak Anis Afida. 

Pergi temuduga di Jemari Seni, orang-orangnya baik dan peramah, temuduga serba ringkas dan disuruh design. Tapi saya blur, tidak mampu mengeluarkan idea yang menarik. Cuma design semampu yang boleh. InsyaAllah kalau ada rezeki saya disana, adalah. Kalau tak ada, boleh cari lagi kerja lain. Tapi pengalaman temudga tu tetap dapat.

Lepas temuduga, pergi jumpa Tikah, dia kawan baik saya masa sekolah menengah dulu. Kawan ketawa, kawan menangis, kawan bergaduh, kawan buat kes, macam-macam lagi yang kami buat. Lepas tu Sera dan Kak Yasmin datang. Sera mentee saya masa sekolah menengah dulu dan Kak Yasmin ni senior saya masa sekolah menegah dulu. Macam-macam cerita sekolah dulu kami buka. Tapi tak berkesempatan jumpa Miss Hidayah. Beliau cikgu sekolah saya masa sekolah menegah dulu dan sangat sporting. Mereka ni semua sambung belajar di UKM dan ditakdirkan duduk satu kolej. Sangat seronok.

Malam tu juga saya balik semula rumah kakak, masa dekat UKM macam-macam benda berlaku. Seperti kata Tikah sebab saya berada di crime scene. Esoknya Sabtu, kakak saya nak bertolak ke Perak sebelum balik Kelantan. Jadi saya merempat ke tempat lain pulak. Akhirnya dapt tempat menumpang rumah sewa Irah. Irah ni kawan saya masa degree dulu.Kawan masak maggi sama-sama.

Kagum tengok Irah sebenarnya. Sebab dia telah menjadi dewasa dengan jayanya. Dia dah pandai masak. Bangun awal pagi dan masakkan saya. Sangat terharu. Dulu Irah hebat buat kek atau western food je tapi sekarang dia dah pandai masak kampung style. Betul kata orang, bila kita semakin dewasa semakin bayak kita belajar tentang kehidupan. People Change. Jadi janganlah kita bersangka buruk dengan orang, satu hari mungkin dia jadi lebih baik dari kita. Hari Ahad saya selamat sampai JB semula.

small note : 
  1. Saya belajar banyak perkara dengan permusafiran kali ini
  2. Orang boleh berubah. 
  3. Mustahil nak buat semua orang suka kita tapi tak mustahil untuk kita maafkan semua orang -irah-

1 comment: