Monday, January 24, 2011

IRONI'11

Bismillahirramanirrahim

“Lin…” seperti ku kenal suara itu. Aku mengecilkan mata untuk melihat siapa. Spec tak pakai..hoho.. Simpan barang dalam bilik dan terus menuju ke arah mereka yang tengah meeting. Betul jangkaanku. Azma yang memanggil. Sahabatku yang telah sekian lama tak jumpa. Bertemu kembali dalam program IRONI.

Cerita tentang kembaraku kali ini. Sekali lagi menjejak KL untuk bertemu sahabat-sahabat seirfaan. Dari UTM berempat dengan Pau, Mun dan Yayat. Kali ini bertempat di Masjid Kampung Tunku. Ada yang kukenal, ada yang baru pertama kali ku jumpa tapi yang berjumpa pertama kali seakan sudah lama kami berkenalan. Tautan Irfaan mengikat kami…Setahun bersama sehayat terasa( Yaka? Aku duduk Irfaan dua tahun)

Ustaz Sayuti

Tidak berkesempatan bertemu Ust Sayuti, seorang pensyarahku di Irfaan dulu. Beliau kini berkhidmat di Kolej Matrikulasi Selangor. Aku sampai lewat. Terlepas satu slot.

@Sri Lanka Buddhist Temple

Jelajah Dakwah. Kami di bahagi dua kumpulan. Grup aku menuju ke Gereja St Joseph. Dan Grup lagi satu ke Sri Lanka Buddhist Temple. Pengalaman pertama bagiku, Sampai di sana bertemu dengan Paderi Gereja St Joseph. Bertanya beliau beberapa soalan mengenai gereja tersebut dan mengenai agama Kristian. Balasan yang baik kami terima. Beliau menceritakan tentang sejarah reformasi, mengenai pendidikan mereka, mengenai Nabi Isa dan beberapa perkara lagi yang dikongsikan.

@St Joseph Catholic Church

Kumpulan yang lagi satu juga mendapat respon yang baik. Tidak salah jika kita ke rumah ibadat agama lain untuk mengetahui tentang agama mereka. Satu perkongsian yang baik. Memang ada mata-mata yang memandang pelik terhadap kami semasa berjalan memasuki kawasan gereja tersebut.

Ustaz Yusuf

Petang tu pembentangan mengenai apa yang kami perolehi. Dan ada slot pencerahan daripada Ustaz Yusuf daripada PERKIM. Beliau merupakan seorang saudara baru. Pengalaman yang tak pernah dirasai.

Ustaz Ikhwan

Pengisian-pengisian seterusnya mengenai peranan kita apabila pulang ke Tanah Borneo nanti. Disampaikan oleh juga seorang saudara baru iaitu ustaz Ikhwan.

Sahabat-sahabat seIrfaan yang bermacam ragam

Alhamdulillah..banyak yang telah aku perolehi dalam kembaraku kali ini. Semoga bertemu lagi pada IRONI akan datang.

2 comments: