Wednesday, January 12, 2011

Sepetang Bersama Blog

Bismillahirrahmanirrahim..

Petang semalam LPM PMIUTM telah mengadakan bengkel membuat blog. Dan tenaga pengajarnya tak lain dan tak bukan kak Sunah yang telah masak dalam dunia blogger ini. Sambutan daripada sahabat-sahabat agak baik. Ada yang masih baru, ada yang telah arif dan ada yang tak pernah berkecimpung langsung dengan blog.

Bengkel Membuat Blog (Pic credit to Kak Sunah)

Sedar tak sedar hampir 3 tahun aku ada blog. Sejak 2008.Aku masih belajar dan banyak aku masih tidak tahu. Apa tujuan kamu buat blog? Azlin? Soalan bola tanggung yang diberikan oleh kak Sunah kepada aku? Erk..Saja.. meniru jawapan orang sebelumku…Tak sempat nak fikir jawapan tu dah keluar dari mulut. Mulutku lebih pantas dari otak..hurm.. sebenarnya bukanlah saja-saja aku membuat blog. Aku pernah ceritakan sebelum ini kenapa aku buat blog. Satu entri khas untuk itu. Boleh baca di sini.

Aku ingin berkongsi dengan caraku tersendiri. Adalah amat rugi jika hari-hari yang kita lalui tidak kita catatkan perjalanannya, ia akan hilang satu hari nanti ditelan usia tanpa kita mengingatinya. Sekadar terkubur menjadi satu sejarah. Blog adalah salah satu tempat untuk kita catatkan sejarah itu. Tidaklah perlu 'sedetail-detailnya' cukup sekadar kita boleh buka balik satu masa nanti dan kita kenang apa yang pernah kita lalui. Ia boleh menjadi satu sumber inspirasi, satu rujukan, satu pengajaran kepada kita untuk kehidupan mendatang. Ini pendapat aku.

Ni diari Harry potter pinjam kejap

Bukankah menulis diari sudah cukup? Atau sekadar menyimpannya untuk tatapan sendiri? Mungkin..jawapannya sangat subjektif. Aku pernah melihat kakak-kakakku yang menyalin semula hasil tulisan diari seorang ustaz. Beliau ingin bukukan dan berkongsi dengan orang. Aku pernah membaca sebahagian tulisan itu. Sangat menarik. Kata-kata beliau, lebih 20 tahun kamu hidup tapi tak pernah mencatat perjalanan hidup kamu, lupa begitu sahaja. Sangat rugi (Tak berapa nak ingat ayat betul dia. Lebih kurang macam ni agaknya)

Kembali kepada bengkel blog. Banyak ilmu yang aku dapat daripada blogger berpengalaman seperti kak Sunah. Tak pernah pula rasanya aku nak timbang berapa berat blog aku. Lepas kak Sunah cakap aku terus timbang. Siapa-siapa nak timbang boleh cuba dekat sini.

Jawapannya tadaaa…. Tak dela berat mana pun.

Hasil timbangan blog aku

Setakat itu dahulu.
Kehilangan idea nak menulis.
Kak Sunah pesan jangan tulis panjang-panjang(^_^)v

3 comments:

  1. salam lin~ haha! pesanan terakhir tu ikut individu la deng..ada satu lagi petua untuk ringankan blog...kat home, letak 2 post jek..cuba try~ :D

    anyway, nice entry! :)

    ReplyDelete
  2. harga blog kak sunah n tuan tanah berapa lak?

    ReplyDelete
  3. kak sunah:
    saya pernah try dulu letak satu post jek..tapi macam terlalu kosong..hehe..sekarang saya letak tiga..nanti saya try...

    WD:
    harga tak berapa nak mahal..tak pernah cek pun..

    ReplyDelete