Monday, February 14, 2011

Cintaku Ya Rasulullah

Bismillahirrahmanirrahim…

Jom ramai-ramai ke Taman-taman syurga bertemu kekasih Allah

Masih segar di ingatanku saat itu. Saat aku berada betul-betul di hadapan Makam Kekasih Allah. Air mata seakan tidak mahu berhenti mengalir. Sebak didada seakan tidak mampu ku tahan. Alhamdulillah, Allah izinkan kakiku menjejak tanah itu. Ingin ku bawa mereka-mereka yang ku sayang ke sana satu hari nanti insyaAllah..

15 Febuari 2011 bersamaan 12 Rabiul Awal 1432 H. Pastinya semua tahu tarikh ini. Tarikh keputeraan Baginda Nabi saw. Baginda yang terlalu sayangkan umatnya sehingga ke nafas terakhir masih menyebut ummati..ummati..ummati… Kita? Adakah masih ada baginda dalam ingatan kita? Astagfirullahalazim… Bangunlah wahai jiwa yang terlupa, bangkitlah wahai hati yang masih lena. Bangunlah dan berilah peringatan. Kita adalah mata-mata rantai perjuangan Rasulullah…

Disini ku lampirkan khutbah terakhir Nabi Muhammad saw untuk tatapan sahabat-sahabat yang ku sayang. Hayatilah wahai sahabat-sahabatku. Ini pesan Nabi kita. Jika bukan kita yang mengikutinya siapa lagi?

Khutbah ini telah disampaikan pada 9 Zulhijjah 10 H di Lembah Uranah Gunung Arafah

"Wahai manusia , dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir.

Wahai manusia, sepertimana kamu mengaggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang muslim sebagai amanah suci. Kembalikanlah harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu.

Allah telah mengharamkan riba. Oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk di beri makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik. Berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia.

Dan hak kamu ke atas mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sunguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu.

Ketahuilah bahawa setiap muslim adalah saudara kepada muslim yang lain. Kamu semua adalah sama. Tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam takwa dan beramal soleh.

Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari nanti untuk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu.

Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan megikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku.

Saksikanlah Ya Allah bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU."





Pemergianmu
Album : Tiada Lagi Kasih
Munsyid : In-Team

(Ya Rasulallah...)
Kau masih tersenyum mengubat lara
Selindung derita yang kau rasa
Senyuman yang mententeramkan
Setiap insan yang kebimbangan

Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita
Di pangkuan isterimu Humaira
Menunggu saat ketikanya
Diangkat rohmu bertemu Yang Esa

Tangan dicelup di bejana air
Kau sapu di muka mengurangkan pedih
Beralun zikir menutur kasih
Pada umat dan akhirat

Dan tibalah waktu ajal bertamu
Penuh ketenangan jiwamu berlalu
Linangan air mata syahdu
Iringi pemergianmu

Oh sukarnya untuk umat menerima
Bahkan payah untuk Umar mempercaya
Tetapi iman merelakan jua
Bahawa manusia kan mati akhirnya

Tak terlafaz kata mengungkap hiba
Gerhanalah seluruh semesta
Walaupun kau telah tiada
Bersemarak cintamu selamanya

Ya Rasulallah
Kau tinggalkan kami warisan yang abadi
Dan bersaksilah sesungguhnya
Kami merinduimu

Senilagu : Frizdan Senikata : Frizdan Hakcipta : Inteam Records Sdn. Bhd.

Penerbit : Fizarahman Zainal Susunan Muzik : Firdaus Mahmud

No comments:

Post a Comment