Tuesday, February 1, 2011

Mendengar sambil Berfikir

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini aku ingin berkongsi lagu. Lagu ni memang dah ada dalam laptop dan memang menjadi lagu pilihan bila aku nak dengar lagu. Tapi selama ni hanya mendengar sahaja mungkin kadang-kadang menghayati liriknya tapi tak sepenuhnya. Tapi bila aku terjumpa lagu MUHASABAH CINTA dalam blog arwah Mas Afzal, aku dengar balik dan hayati liriknya. Lirik yang menurut arwah mempunyai erti bagi dirinya di saat-saat beliau hampir mengalah.

Dan lagu HIKMAH KEMBARA ini aku jumpa dalam novel Rooftop Rant oleh Hlovate. Mempunyai maksud yang sangat mendalam. Lagu ini megajak kita berfikir. Tapi bagiku lagu ni sendiri mampu membuat aku berfikir.

Semoga terhibur dan mendapat makna disebalik lagu ini...

Hikmah Kembara oleh Mirwana



Di sini kau berdiri
Berpijak di bumi
Menjunjung langit yang luas
Pernahkah kau berfikir
Alam penuh rahsia
Anugerah Yang Maha Esa

Berjalan,bermusafirlah
Melihat kebesaran Tuhan
Yang diciptakan untuk
Mereka yang berfikir
Dan bersyukur di atas nikmat
Dan Kurnianya
Nilai harganya,iman dan taqwa
Bagi hamba yang setia

Tiada beza warna,kulit atau rupa
Yang ada hanya insan yang lemah
Dengan satu tujuan mencari keredhaan
Dan berbudi di bumi Tuhan

Fikirkanlah..kemana arah kita
Renungilah..hikmah kembara
Menuju kasih
Buktikan cinta kita..
KepadaNya..
Ini kembara kita

Berjalan dan bermusafirlah
Untuk melihat kebesarannya
Lantas berfikir dan bersyukur
Diatas nikmat dan kurnianya
Nilai harganya iman dan taqwa
Bagi hamba yang setia

Muhasabah Cinta oleh Edcoustic



Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

nota: lagu juga mampu buat kita berfikir, semoga kita tak hanya sekadar mendengar

No comments:

Post a Comment