Friday, February 25, 2011

Saat Wehdah Bergema

Bismillahirrahmanirrahim...



PRK terakhirku di bumi UTM(insyaAllah) diakhiri dengan laungan wehdah yang menggegar.. yang membangunkan jiwa-jiwa yang lesu, yang membangkitkan semangat yang kian merundum, yang menceriakan wajah-wajah yang sedang kecewa, yang menjadi penawar segala duka, yang menggentarkan mereka yang hanya memandang..

Ketahuilah kita tidak pernah kalah dalam perjuangan, biar kata mereka kita tidak menang tapi bukan kemenangan menurut mereka yang kita cari. Kita menang kerana kita ada Allah disisi.. kita menang bila mereka mengangguk setuju dengan kita tanpa mereka sedari. Kita menang bila mereka tersenyum ikhlas kepada kita tanpa mereka sedari, kita menang bila saat hati mereka terdetik “mereka benar” tanpa mereka sedari…

Kulihat wajah-wajah yang lesu dikiri dan kananku, di hadapan dan belakangku… dan saat itu Allah mengirimkan semangat tepat pada masanya. Wehdah itu bagai memujuk, wehdah itu bagai air di saat sedang dahaga, wehdah itu umpama penawar ketika sakit, wehdah itu seperti makanan ketika lapar… wehdah itu membuatkan wajah-wajah keleseuan kembali serinya.wehdah itu menyambut kemenangan sahabat-sahabat kita di bumi lain... perjuangan kita tidak sekadar berhenti disini….

No comments:

Post a Comment