Tuesday, March 15, 2011

Hlovate Review

Bismillahirrahmanirrahim...

Terjumpa dalam folder..dah lama tulis tapi x ter’post’. Agak panjang..

Alhamdulillah..baru menamatkan marathon novel hlovate. Bermula dengan 5 tahun 5 bulan sehingga ke Rooftop Raft.. Satu persatu ku tilik. Dia berkongsi mengikut caranya. Bagiku berdakwah secara ringan dan dia tak kan boleh menulis macam ni kalau dia tak da ilmu dalam diri dia. Itu pendapat aku.

5 Tahun 5 Bulan


Tentang seorang Ana yang juga seorang Jo yang bermula menjadi orang gaji atas sebab aku pun tak dapat nak tangkap. Kena baca lagi sekali baru faham kot. Dan dia ada migrain macam aku. Tapi aku tak da la seteruk Johanna. Seorang yang perahsia yang hanya berkongsi kisah dia dengan best friend dia Iyan juga sama macam aku. Satu lagi yang menarik pasal masak. Johanna memang sangat pandai masak dan tak sama macam aku. Haha…

Dan aku suka cara penceritaan dalam cerita ni tentang family especially hubungan adik beradik mereka yang sangat rapat. Lagi satu kaitan tentang Laksamana 5 bersaudara. Pun sangat best. Personality disorder pun aku suka baca. Dan lagi satu macam mana Along tegur bakal-bakal doktor yang belajar luar negara, belajar term dalam English then bila balik Malaysia nak pergi merawat golongan emas. Haa?? Takkan nak sebut term-term pelik tu kat warga emas kan? Lepas tu nak translatekan pergi bahasa melayu keluar pula perkataan pelik-pelik. Haru jadinya.. Not bad la buku ni.


TUNAS


Beralih kepada TUNAS. Aku suka cerita ni sebab sebahagian daripada cerita ni aku pernah lalui. Cerita tentang Nur Addin Shah yang mendaftar masuk ke sekolah swasta TUNAS. Sekolah yang majoritinya golongan elit. Berkenalan dengan roommate jadi gang satu kepala. Buat macam-macam masalah dalam asrama tapi Addin tak langgar peraturan tanpa sebab. Aku boleh cakap dia seorang yang berprinsip. Lepas tu dia kena tangkap khalwat dengan dia punya kembar sebab orang dengki. Sampai la dia jadi Head girl dan abang dia jadi Head Boy. Macam mana mereka mencorakkan sekolah tu daripada sekolah yang secular menjadikan sekolah yang mempunyai suasana Islam. Biah Solehah.. daripada dua orang yang pakai tudung sampai beramai-ramai menutup aurat. Datang pula Mags 7 yang lagi bermacam-macam hal. Akhirnya Addin perasan kenapa nama dia Addin.

Ceritanya mengingatkan aku di sekolah dulu. Tinggal asrama. Budak sekolah dalam 400 ++ je. Boleh kenal sorang-sorang. Dan gang aku kena panggil F1 sebab jalan laju dan main redah ja apa-apa benda yang ada kat depan mata kalau tengah jalan. Pantang kalau tengah jalan ada je orang dok berlenggang tengah jalan yang melambatkan perjalanan kami. Tu dulu.. Kami bertujuh. Rindu dengan mereka..Tikah UPM, dah habis study tengah jadi cikgu sekarang. Maya UTM sekali aku baru lepas bertunang dan bakal menamatkan zaman bujangnya bulan 6 ni. Zaty USM, bakal dentist dan dia memang cemerlang dari dulu. Syu UIA, lama sangat tak jumpa pindah time form3. Kim UMS, pun lama tak jumpa ambik geology, Mizah UKM, Doktor erk? Rina Ums pun baru grad sekali Tikah.

Teringat pernah fly dulu pergi rumah Tikah buat choc cake sebab nak celebrate Syu yang nak pindah. Terserempak dengan cikgu Rohit dan Ustazah Maizan. Nasib baik tak kena tangkap. Pastu fly lagi sekali dengan kebenaran Ustaz sebab nak hantar Syu pergi Airport. Ayah Zaty hantar dan memang drift la dari SMSL sampai Airport balik semula ke SMSL. Sampai-sampai sekolah ada yang muntah. Haha.. Itu semua kenangan…

Aa + Bb


Sambungan kisah Addin. Actually ini bukan sambungan sebab novel ni keluar dulu sabelum Tunas. Addin dah besar. Study luar negara ambil medic. Kisah Benz Alif Sulaiman, musuh tradisi sejak sekolah. Aku suka part hujung sekali bila dia dah kahwin dengan Benz dan dia keguguran. Dan mereka ambil tu secara positif. Allah belum lagi nak bagi anak tu sebab dorang belum bersedia nak jadi parents. Mungkin bila anak tu besar dia akan derhaka dan tak jadi anak yang baik. Lalu Benz dan Addin mempersiapkan diri untuk jadi mak ayah yang baik sehinggalah mereka memperolehi Falah dengan persedian yang cukup.

Terkenang pulak zaman kat matrik. Dua tahun aku kat sana. Tahun pertama jumpa nanad, duduk sebelah bilik aku. Tahun kedua dapat adik beradik baru. Azma si Kak long study UKM, Maziah UMT ambik Software eng, Amani USM yang kisah hisupnya lebih kurang aku, Jama yang ayu tercampak kat Unimas sorang2, Daa UMT sekali Maziah dia ganas lagi dari aku.. kami selalu lepak rumah Macik dan En Mishad keluarga angkat yang aku dah anggap macam keluargaku sendiri. Macik yg berjiwa muda, bawa kami keluar malam-malam, lepak-lepak kat anjung siswazah, tengok bulan, tengok bintang tepi laut..Labuan kan dikelilingi laut...haha.. nasib baik tak kena tangkap felo. Tak lupa Umi dan Ayah Man yang juga ku anggap macam family sendiri. Ayah Man yang suka masak, selagi tak habis makan tak boleh balik dari rumah dia. Macam mana nak habis, bila dah tinggal sikit Ayah Man masak lagi. Rindu sangat dengan KML terutamanya Irfaan..tempat aku bermula.. Setahun bersama sehayat terasa…

VERSUS


Buku ni menarik, menyentuh jiwa aku… Bagaimana Minn seorang street kid, berubah 360 darjah atas sebab wasiat atuk dia. Gantung deck lepas atuk dia meninggal dunia. Macam mana dia bermujahadah nak tinggalkan hidup dia yang lama. Lepas tu keluar satu watak lagi AO yang juga street kid. AO jadi mentee kepada Minn. Mulanya dia tak suka sebab dapat seorang ‘ustazah’ jadi mentor dia. Then dia dapat tahu Minn adalah Ed’sasin yang pernah dikaguminya suatu masa dulu. Dan dia mula mengungkit kisah Minn semasa menjadi Ed’Sasin. Min mengamuk, AO rasa bersalah dan nak berubah juga. Pada mulanya berubah kerana seorang perempuan tapi kemudian dia sedar perubahan dia kerana perempuan tu salah. Dia sambung belajar di luar negara dan jumpa Hairi, disitu turning point dia. Tinggalkan dunia lama dia. Mendalami agama..

Buku ni menyentuh karya-karya Harun Yahya (buku-buku yang lain pun sama), 7 peringkat pembentukan Muslim dan banyak ayat-ayat Al-Quran dan Hadis diselitkan. Bagaimana pahitnya mujahadah untuk mendapatkan sesuatu yang manis di hujungnya.. Membuatkan aku yang membaca bermuhasabah semula.. Mengingatkan aku tentang siri-siri tarbiyah yang aku lalui, membuka mataku bagaimana seorang Dai’e yang mudah diterima mad’unya..

Rooftop Rant



Cerita agak berat dari yang sebelum-sebelum ni. Tapi masih boleh dijadikan bacaan santai. Batrisya aka Trisy dan Jade bertemu atas atap. Masing-masing cuba melarikan diri daripada masalah kehidupan dengan duduk atas atap tu. Trisy di hantar balik kampung selepas kes cuba membunuh diri, bersama atuk, nenek dan paksunya Trisy menjadi orang baru. Mendapat kasih sayang yang selama ini dia cari, membentuk diri mnjadi yang lebih baik.

Jade, minatnya terhadap lukisan menyebabkan dirinya di banding-bandingkan dengan adik beradiknya. Dia meneruskan minatnya, bertemu jalan yang dibukakan sedikit oleh Trisy akhirnya bertemu orang-orang yang mengubah hidupnya dan caranya berfikir. Akhirnya berdakwah melalui lukisan, melalui komik-komik yang dihasilkan. Cerita ini banyak pengajaran…

Cerita tentang aku d Bumi UTM. Berjumpa dengan adik-beradik yang baru. Susah senang bersama, belajar bersama, makan bersama, membesar bersama…menjadi kan aku yang aku sekarang…Dan yang nyata aku gembira bersama mereka…

Dan pengakhirannya aku boleh cakap don’t judge a book by its cover.. ini cuma sebuah novel biasa yang kalau kita tengok luaran mungkin fikir macam buang masa baca, mungkin ada yang cakap melalaikan, baik baca buku-buku agama ke, buku ilmiah ke yang boleh menambahkan ilmu. Tapi buku ini dengan jayanya telah membuat aku berfikir, bermuhasabah semula.. Keseluruhan karya-karya Hlovate memang mempunyai nilainya tersendiri. Dakwahnya ringan, mudah diterima, berkesan bagi aku.

Nobody is perfect. There is a room for improvement..

Nota:
1) Sedang belajar membaca buku-buku yang lebih berat
2) Tidak kisah genre apa buku yang kita baca, ambik pengajaran yang ada dalamnya
3) Tulisan seorang budak kecil juga terselit pengajaran kalau kita pandai cari
4) Membacalah dan berfikirlah..

5 comments:

  1. Setiap kali kaki melangkah, pasti ada kenangan tercipta.. teruslah mengembara, hingga sampai destinasi terakhir.. moga setiap ukhwah yg tercipta, sentiasa diredhaiNya..(^___^)

    ReplyDelete
  2. nice~ akak pun suka Hlovate! terutamanya Versus! :)

    ReplyDelete
  3. amani: betul2...setiap kali kaki melangkah pasti ada kenangan yang tercipta dan pasti ada perpisahan yang bakal terjadi...berjalanlah..bermusafirlah dan berfikir...
    *tunggu aku sampai penang minggu depan

    kak sunah: thanks akak...saya suka Tunas=)

    ReplyDelete
  4. akak dah bace novel hlovate gurindam jiwa dan contengan jalanan? hurmm..novel versus tu akak bli kt ne? susah la nk cari novel hlovate sbb laku sgt..sy bru ade 4 novel hlovate...

    ReplyDelete
  5. @Zuhayra

    Dah bace dah semua..ade yang beli online kat Jemari Seni, ade beli kat MPH, ade beli kat book fair.

    ReplyDelete