Friday, March 11, 2011

Forum Budaya: Menjelaskan Yang Tidak Jelas

Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah…tidak sia-sia menapak ke kolej Tuanku Canselor bersama sahabatku yang sangat bersemangat waja.. Forum Budaya anjuran KTC memang membawa satu penjelasan yang memuaskan hati kepada persoalan-persoalan yang bermain-main di minda mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia tentang penganjuran konsert The Times di UTM.

Persoalan yang berlegar-legar di ruangan maya khususnya tentang siapa yang bertanggungjawab terhadap penganjuran konsert ini? Apa tindakan yang diambil oleh pihak berwajib? Bagaimana tindakan seterusnya? Kesemua persoalan ini di ulas dengan baik oleh ahli panel yang bukan calang-calang orangnya di Bumi UTM ini sendiri.

Ustaz Ismail Musytari, merupakan Timbalan Pengarah Pusat Islam UTM berkata, mereka telah bertemu mata ke mata dengan penganjur di pihak atasan malahan dengan penganjur di peringkat mahasiswa itu sendiri dan berbincang tentang penganjuran program tersebut. Pusat Islam dengan tegas menyatakan pendidrian mereka supaya membatalkan empat program yang dirasakan tidak relevan dengan Budaya Ilmu di UTM, dan lebih utama tidak selari dengan garis panduan yang ditetapkan dengan Agama Islam.

PM Zahib Deraman, merupakan Pengarah Kebudayaan UTM juga tidak mempersetujui program yang dianjurkan. Beliau mengatakan program yang dianjurkan di luar pengetahuan. Dengan diselangi analogi-analogi, cerita-cerita pengalaman beliau serta cadangan yang menarik berkenaan program tersebut, PM Zahib berjaya menarik perhatian hadirin sepenuhnya.

Ustaz Nasir Masroom, merupakan mantan Pegawai Agama Islam HEMA menerangkan bagaimana proses untuk memberi kelulusan kepada program-program dalam UTM. Mahasiswa sepatutnya merujuk kepada akta kebudayaan university sebelum merancang apa-apa program di peringkat university mahupun di peringkat kolej.

Memetik kata-kata Ustaz Ismail yang boleh menjadi pegangan dan panduan kita dalam penganjuran program dalam UTM:

“Jika kita menganjurkan program yang bermanfaat, pahala orang-orang yang datang akan menjadi saham kepada kita. Begitu juga jika kita menganjurkan program yang membawa maksiat atau kemungkaran, dosa orang-orang yang datang juga akan masuk kepda kita”

Apakah amalan kita sudah cukup banyak untuk menanggung dosa orang lain? Apatah lagi jika kita orang pertama yang menganjurkan sesuatu program yang mendatangkan kemungkaran, lalu ada orang lain ingin menganjurkan program yang sama dengan menggunakan alasan bahawa program ini pernah dijalankan oleh kita, mengapa mereka tidak boleh? Sangupkah kita menjadi pemula kepada kemungkaran yang bakal berlaku dan berlaku lagi?

Oleh yang demikian, kepada penganjur-penganjur program atau bakal-bakal penganjur program, fikir-fikirkanlah. Bagaimana status program kita nanti. Membawa kebaikan atau membawa kemudaratan? Kalau kita tidak yakin atau tidak tahu, rujuklah pada yang tahu. Tanyalah Ustaz. Kerana mereka merupakan orang yang pakar dalam bidang mereka…

Wallahualam..

Nota:
1)Alhamdulillah, ada yang baik hati menghantar pulang
2)Berkenalan dengan seorang sahabat baru semasa forum
3)Majlis ilmu menjelaskan apa yang tak jelas maka datanglah ke majlis ilmu
4)Malam ni ada Diskusi Iman di MSI, jemput datang ramai-ramai

No comments:

Post a Comment