Thursday, March 17, 2011

Setahun Bersama Sehayat Terasa

Bismillahirrahmanirrahim…

Hampir membuat keputusan untuk menarik diri daripada program Family Day Alumni Irfaan Zon Selatan atas sebab kondisi badan yang kurang sihat namun, disaat-saat akhir aku mengambil keputusan untuk menyertainya juga kerana agak lama tidak bertemu(last semasa IRONI) dengan sahabat-sahabat seperjuangan di Irfaan dulu.

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam menuju ke Melaka Bandaraya Bersejarah aka tanah kelahiranku berjalan lancar tanpa sebarang masalah. Kredit buat driver yang didatangkan khas dari Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan, Ima yang berbesar hati untuk menemani kami ke Melaka. Turut serta Asmah dan Mun. Kesian Paw n Yayat yang terpaksa menarik diri di saat akhir kerana ada kekangan. Rasa excited yang teramat sangat walaupun baru beberapa bulan yang lalu bertemu mereka semasa program IRONI.

Setibanya di Melaka, orang pertama yang kami temui, sahabatku Azma dari UKM Bangi. Azma datang bersama Fiza(UKM), Fadhil (USIM), Munzier (Al-Azhar Mesir)

Tunggu punya tunggu, manalah budak-budak Melaka ni tak sampai-sampai. Aish…

Akhirnya Amirah menunjuk muka. Rupanya mereka kesibukan gara-gara hendak menyambut tetamu yang agak ramai ni. Sibuk menyediakan makanan, mengambil sahabat-sahabat UPM dan UKM KL yang datang menaiki bas.

Shahrul UTeM selaku pengacara

Fareeed UTeM mengetuai bacaan doa disamping menjadi cameraman


Fadhil USIM Pengerusi Surau Al-Irfaan 08/09 merangkap
Pengerusi Alumni Irfaan Semenanjung

Program dimulakan tidak lama selepas itu dengan sarapan pagi. Syahrul UTEM mempengerusikan majlis pada pagi itu, bacaan doa oleh Fareed UTeM, mendengar sedikit ucapan alu-aluan daripada Fadhil Pengerusi Alumni Irfaan semenanjung merangkap Pengerusi Surau Al-Irfaan sesi 08/09, diikuti dengan tazkirah ringkas dan padat oleh Munzier yang didatangkan khas dari Universiti Al-Azhar Mesir (Munzier pulang bercuti semasa revolusi Mesir). Kemudian sedikit ucapan daripada En Azli bekas pensyarah Kolej Matrikulasi Labuan (kini bertugas di Kolej Matrikulasi Selangor) dan majlis sesi pagi diakhiri dengan sedikit pengisian tentang HPA oleh Ustaz Safwan, Lulusan Usulludin Universiti Al-Azhar Mesir(kini usahawan sepenuh masa HPA di samping menjadi penceramah bebas)


Munzier dari Al-Azhar Mesir menyampaikan sedikit tazkirah

En Azli bekas pensyarah KML kini bertugas di KMS

Ustaz Safwan menyampaikan berkenaan HPA diselangi pengisian menarik

Usai solot Fardhu Zuhur dan makan tengah hari yang sangat meneyelerakan, ada sedikit modul taaruf yang dikendalikan oleh Shahrul..Disebabkan kami rombongan UTM perlu pulang awal kerana ada program di kampus, maka program diteruskan dengan sedikit ucapan oleh wakil tuan rumah Razman Roslee, orang yang mantap dari UTEM yang juga merupakan pengerusi Surau Al-Irfaan sesi 07/08.

Dan akhir sekali bergambar beramai-ramai sebelum budak-budak UTM pulang ke kampus. Sempat disindir oleh Razman gara-gara terserempak dengan dia dan Fareed dekat MYDIN semasa Tahun Baru Cina yang lalu. Tak pa sebab berjaya juga “menyindir” Razman sebab dia datang lambat. UTEM kan jauh, UTM dekat jak tula sampai awal..hehe..

Slot Taaruf

Razman UTeM Pengerusi Surai Al-Irfaan 07/08 merangkap tuan rumah program Family Day

Monyet yang turut sama memerhati

Sempat singgah RFC MYDIN. Dah alang-alang sampai.. apa salahnya.. Terserempak pula dengan akh Zaki semasa nak keluar dari parking MYDIN. Dekat UTM tak pernah pula nak terserempak… Berkejar lah WHB merah dan DBT putih pulang ke UTM…

Antara Alumni Irfaan yang turut hadir

Pemuda harapan Agama..

Anak En Azli yang turut hadir

Aksi terbaik cameraman

Sekian, semoga bertemu lagi insyaAllah...

Nota:
1) Tidak puas rasanya bersama sahabat-sahabat sematrik
2) Ramai lagi muka-muka yang ingin ditemui tak dapat menghadirkan diri atas pelbagai kekangan
3) Lepas ni boleh buat program kat Johor pula
4) Ini Ukhuwah kami..
5) Tagline Al-Irfaan : Setahun Bersama Sehayat Terasa…

No comments:

Post a Comment