Wednesday, March 23, 2011

Sistem Pendidikan + Result SPM

Bismillahirrahmnairrahim….

Sedang kepeningan kepala memikirkan masalah negara sambil membaca komen-komen luahan hati pelbagai emosi dalam facebook, terjumpa dengan satu komen yang menarik perhatianku.

I think anyone also the same. Just sometimes we used to accept the fate and don’t want to change the phenomenon or traditions. So become passive or speechless. This is what our education teach us..”

Aku quote komen ni dari seorang rakan sekelas ku yang berbangsa Cina. Entah mengapa aku tertarik dengan komen ini, mungkin benar apa yang diperkatakan olehnya. Sistem pendidikan kita yang telah mengajar kita menjadi pasif dan kehilangan kata-kata. Sama ada system pendidikan formal atau pun system pendidikan yang tidak formal yang diterapkan dalam diri kita menyebabkan kita menjadi seorang yang pasif.

Ustaz Hasrizal(kalau tak silap) dalam satu program beliau yang pernah aku hadiri pernah membawa tentang perkara ini. Beliau membawa peserta dalam program untuk kembali ke zaman ketika masih kecil. Di dalam masjid contohnya, bila ada budak kecil yang hyperaktif, dimarah dan disuruh mereka diam atau dihalau keluar daripada masjid. Lama-kelamaan mereka menjadi semakin pasif dan pendiam kerana bila sahaja mereka membuka mulut, mereka disuruh diam. Malahan menyebabkan mereka semakin jauh dari masjid. Begitu juga ada segelintir ibu bapa yang menyuruh anaknya diam bila mereka banyak bertanya. Hasil pendidikan inilah yang mebuatkan anak-anak membesar menjadi pasif dan tidak mampu berkata-kata.

Melihat system pendidikan secara formal pula, mahasiswa yang sedikit mencabar dan mungkin pemikiran mereka sedikit berbeza dengan segelintir pihak pentadbiran atau pengetua kolej, suara mereka disekat. Lebih kepada tidak ada kebebasan bersuara.Berlakulah kesinambungan system pendidikan yang tidak formal tadi dan system pendidikan formal ini yang menyekat seorang budak kecil untuk bersuara kemudiannya seorang mahasiswa daripada berkata-kata. Hasilnya, lahirlah kita yang pasif dan tidak mampu berkata-kata. Fikir-fikirkan…

Masih berkisar tentang system pendidikan di negara kita, hari ini result SPM keluar. Rata-rata pelajar lepasan SPM pasti sudah mengetahui keputusan mereka. Aku mempunyai seorang adik lelaki yang juga mengambil keputusan SPM nya pada hari ini. Sabar menunggu keputusannya sampai ke telingaku. Tiba-tiba lampu handphone ku berkelip-kelip. Laju sahaja tangan ini membuka mesej yang sampai.

“Abang dapat 5A…haha.. abang menang” begitulah bunyi mesej dari adik lelakiku.. Dengan bangganya dia menghantar mesej itu kepadaku. Resultnya sudah ku ketahui terlebih dahulu melalui kakakku dan ayah yang menelefon sebelum itu. Alhamdulillah..memang result dia lebih baik daripada 3 orang kakaknya yang terlebih dulu menduduki SPM..

“Lepas ni nak pergi mana?” Aku bertanya.

“Entahlah…ikut je lah yang ayah cakap tu” Dia membalas…

“Kata nak pergi Jordan?” Teringat yang dia pernah berhasrat untuk sambung pelajaran di sana..

“Abang tak ada STAM.....” Adikku membalas lagi. Hurm…Mungkin bukan rezekinya untuk kesana. Dulunya dia pernah masuk Maahad di Kelantan semasa tingkatan 1, tapi tidak sampai setahun dia kembali ke Labuan dan menyambung pelajaran di sekolah lamaku atas sebab masalah kesihatan. InsyaAllah, kalau ada rezekinya disana, pasti akan sampai juga.

Tahniah buat satu-satunya lelaki dalam keluargaku selain ayah. Semoga segala urusan selepas ini dipermudahkan…

Tahniah juga buat semua lepasan SPM yang mengambil keputusan SPM hari ini. Bersyukurlah atas apa-apa pun result yang diperolehi...

No comments:

Post a Comment