Tuesday, March 22, 2011

Mas Kahwin vs Hantaran

Bismillahirrahmnirrahim…

Sedang khusyuk membaca forum dan menghantar PM kepada seorang pakar dalam permasalahan system yang perlu disiapkan semasa latihan praktikal dalam keadaan internet yang sangat slow, tiba-tiba en Boss dan abang programmeropis yang tengah rancak bercerita mengenai gadget yang canggih manggih memanggil nama saya dan bertanya..

“Mas kahwin boleh dalam bentuk barang ke? Ke mesti bagi duit?” soalan luar alam di luar sangkaan saya.

“Kalau saya nak bagi ipad sebijik contohnya boleh ke?” Abang programmer opis menambah.

“Erk, mas kahwin ni mahar ke en. Boss?” Terkeluar pulak soalan tu dari mulut saya tanpa sempat berfikir.

Seperti biasa, kalau diterjah soalan tiba-tiba, saya memang tak sempat nak berfikir. Laju je mulut nak jawab..

“Boleh kan?” saya bertanya balik.

“Sebab ada je kan orang bagi mas kahwin Al-Quran” Owh jawapan yang sungguh tak ilmiah saya berikan.

“Yang tu hantaran lah. Hantaran ni yang selalu orang gubah-gubah pastu letak barang. Mas kahwin ni orang gubah-gubah jugak. Yang orang letak cek besar lepas tu hias-hias. Yang tu la mas kahwin” Abang programmer opis memberikan jawapan.


Main ambik je gambar ni kat internet

Macam ni ke rupenye mas kahwin yang mereka maksudkan???

Yang ni agak popular sekarang..

“Ea? Hurm… entahla. Saya pun tak pasti. Tak kahwin lagi. Tak de pengalaman pulak..” Saya membalas sambil menggaru-garu kepala yang tak gatal. Tapi dalam hati macam tak puas hati kalau tak dapat jawapan. Lalu En Google pun sedia menjalankan tugasnya dalam keadaan line internet yang sangat slow (orang lain tak dapat connect tapi saya dapat pula)…

Betul jangkaan saya… saya temui penjelasannya di SINI. Mas kahwin tak semestinya duit. Ni ada Hadis yang menguatkan hujah saya.

"Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi ."
( Riwayat Bukhari )

Banyak lagi rujukan lain. Kat SINI pun ada. Boleh cari lagi.

Mas Kahwin (Mahar) mesti di beri oleh suami kepada isteri dengan harta sendiri. Hantaran boleh dikeluarkan oleh orang lain. Hantaran ni sebenarnya cuma adat. Kadang-kadang ada pihak lelaki yang terbeban malah ada yang berhutang kerana hantaran yang tinggi. Belum masuk dengan belanja kahwin yang lain yang sangat tinggi. Maka jadilah urusan kahwin yang mudah menjadi susah.

Kalaulah kita mengamalkan memberi mas kahwin yang rendah dan tidak perlu hantaran yang sampai ribuan ringgit, juga persediaan walimah boleh dibuat sendiri dengan bantuan jiran-jiran sekampung, pastinya urusan perkahwinan lebih mudah. Ramai sahaja yang boleh berkahwin ketika muda dan dapatlah mengelakkan daripada berlakunya gejala-gejala social yang tidak sihat dalam kalangan anak muda.

Teringat perkongsian seorang ustaz yang sangat saya hormati, beliau berkongsi kisah perkahwinan beliau dengan kami semasa beliau sedang belajar di luar negara. Beliau tidak mengenali langsung bakal isterinya, hanya berniat untuk berkahwin, memilih seorang wanita sebagai calon isteri melalui orang tengah yang dipercayai, dan pastinya pilihan itu sesudah istikharah. Dan urusan perkahwinannya sangat mudah. Beliau tidak mengeluarkan duit langsung untuk belanja perkahwinan kerana sahabat-sahabat yang mengeluarkan belanja. Dan bahagianya kekal sehingga ke hari ini. Sangat suka melihat beliau dan isterinya. Perkara yang patut kita contohi.

Sekian, sedikit cerita tentang mas kahwin (mahar), Hantaran dan Perkahwinan…

Nota:

1. Nak minta Mac Book sebijik time kahwin boleh tak agak-agak. DSLR pon boleh.. ke Ipad?
2. Sekarang ramai yang dikenali dah kahwin termasuklah kawan sekolah yang bakal menukar status pada Jun ini.


No comments:

Post a Comment