Monday, March 7, 2011

KEMBARA: Haramain Syarifain Part 3

Bismillahirrahmanirrahim…

16 Mei 2010 (Ahad)

Berjalan-jalan disekitar Masjid Nabawi denagn memakai
vase Es-Globe'10

Selepas sahaja solat Subuh, pulang ke hotel untuk sarapan pagi. Program pertama pagi tu melawat sekitar Masjid Nabawi. Masjid ni sangat besar dan sangat cantik malahan sangat ramai orang. Sangat suka melihat seni bina Masjid ni terutamanya payung di bahagian luar. Payung-payung ni akan mengembang pada waktu siang.

Payung baru nak berkembang, sukanya tengok

Payung dah berkembang sepenuhnya

Payung-payung yang memayungi jemaah di bahagian luar

Destinasi seterusnya ke Perkuburan Baqi’. Sangat sedih bila sahaja sampai disini. Muslimat hanya memerhati di luar pagar Perkuburan Baqi’ manakala muslimin berpeluang masuk kedalam. Suasana yang sangat sayu ketika berada di sana. Ramai sahabat yang dikebumikan di Baqi’ antaranya termasuklah Saidina Uthman Al-Affan, Saidina Hassan bin Ali (cucu Rasulullah), Abdul Rahman bin Auf, Saad bin Abi Waqqas, Saad bin Muaz, Fatimah binti Asad, Abdullah bin Masud, isteri-isteri Nabi saw kecuali Khadijah dan Maimunah, anak-anak Nabi dan ramai lagi.

Tidak mampu untuk menahan sebak ketika menziarahi Makam Rasulullah saw. Macam-macam perasaan ketika berada di sana. Makam Rasulullah saw diapit dengan Makam dua orang sahabat besar Saidinia Abu Bakar As-siddq dan Saidina Umar Al-Khatab. Kalau di perhati dari luar Masjid Nabawi, kelihatan kubah masjid yang bewarna hijau. Di bawah kubah hijau inilah terletaknya makam Nabi saw.

Peserta Es-Globe'10 di hadapan Kubah Hijau Masjid Nabawi
Di bawah Kubah Hijau terletaknya Makam Rasulullah saw

Pagi itu juga ziarah Raudhah. Raudhah ialah salah satu Taman dari Taman-taman Syurga. Raudhah terletak dalam Masjid Nabawi. Apa yang membezakan Raudhah ialah warna karpetnya. Keseluruhan kawasan solat dalam Masjid Nabawi karpetnya bewarna merah dan karpet dalam Raudhah berwarna hijau. Usai Tahiyatul Masjid, aku dan sahabat-sahabat menunggu giliran untuk ke Raudhah. Sempat tunaikan solat sunat di sana. Sangat ramai orang yang bersesak untuk tunaikan solat sunat disana kerana Raudhah merupakan Masjid Nabawi asal yang di bina oleh Rasulullah. Sabda Nabi saw:

"Antara rumahku dengan mimbarku adalah Raudhah (taman) diantara taman-taman syurga"

(tak sure siapa yang riwayatkan kalau ada siapa yang tahu harap boleh maklumkan)

Petang itu Jejak Anbiya’ 1 bersama Tabung Haji. Menuju ke Jabal Baidho’ atau Bukit Magnet. Sebelum tiba ke sana kami melalui Bukit Uhud, lantas tergambar difikiran mengenai peristiwa Perang Uhud yang pernah ku baca. Agak tinggi Bukit Uhud ni.

Di Jabal Baidho' aka Bukit Magnet

Setibanya di Jabal Baidho’, pemandu bas mematikan enjin bas dan bas bergerak ke atas bukit tanpa dipandu. Kagum seketika aku, maknanya memang tarikan magnet yang sangat kuat berlaku di sana. Kerana dapat menarik bas yang berat ditambah dengan kami semua berada dalam bas tersebut. Disana juga nampak pokok berduri. Ada cerita tentang pokok berduri ni tapi dah terlupa.

Pokok Berduri di Jabal Baidho'

Kepada pembaca-pembaca yang tahu cerita tentang pokok berduri ni bolehlah berkongsi di sini. Semoga ianya bermanfaat kepada semua. Sharing is caring=)

Nota:
1) Cuba mencari gambar di Perkuburan Baqi' tapi tak jumpa. Gambar tu ada..huhu
2) Terlupa apa program malam tu..=(

Akan bersambung insyaAllah..

No comments:

Post a Comment