Friday, March 4, 2011

KEMBARA: Haramain Syarifain Part 2

Bismillahirrahmanirrahim…

Agak lama catatan perjalanan ini terbengkalai dalam laptop. Hari ni aku nak sambung balik sebelum semuanya menjadi sejarah yang kabur-kabur dalam ingatan. Catatan perjalanan penuh bermakna sepanjang aku hidup di muka bumi Allah ini.

Keratan akbar program ES-GLOBE'10

15 Mei 2010 – Sabtu

Sejak malam tadi cuba untuk melelapkan mata namun terlalu sukar sekali. Seawal pagi sudah bangun untuk mempersiapkan diri. Sahabat-sahabat yang lain pun begitu juga. Masing-masing berwajah ceria, tidak sabar untuk memulakan sebuah kembara iman menuju ke tanah penuh barakah. YaAllah, sampaikanlah kaki kami ke sana. Selamat tinggal Masjid Sultan Ismail UTM yang menjadi tempat kami berteduh sepanjang sebulan.

Dihadapan Bangunan Canseleri sebelum bertolak ke KLIA selepas solat Subuh

Pelajar SCV-Graphic and Multimedia Software yang mengikuti rombongan
bersama Ketua Jabatan Dr Shahrizal

Sebahagian peserta di KLIA bersama Dr Ismail, Dr Azhar dan En Hafidz

Tepat 3.35 petang, kami menaiki pesawat MAS MH 150 menuju ke Lapangan Terbang King Abdul Aziz Jeddah. Perjalanan mengambil masa sekitar 8 jam dan tiba di Jeddah pada jam 7.00 malam waktu Jeddah. Melalui kaunter imegresen dengan penuh debaran, Kami di kehendaki mengikut mahram masing-masing dan aku berada di bawah jagaan Dr Azhar bersama-sama Ieqa, Zurai, Kak Su dan Kak Rohani.

Salah satu menu dalam kapal terbang semasa dalam perjalanan

Kami orang terakhir yang keluar dari Airport. Alhamdulillah, semua selamat keluar tanpa sebarang masalah. Jejak sahaja kaki di luar airport, wajah pertama aku terpandang ialah PM Daut. Bekas Ketua Jabatan GMM merangkap pensyarah Matematik Komputanku semasa di Tahun Satu. Beliau kini bertugas di Universiti King Abdul Aziz Jeddah bersama dengan PM Sarudin yang juga pensyarahku (ajar Graphic Modeling semasa cuti summer di Arab Saudi) serta Ustaz Taib (yang namanya sering ku dengar).

Setibanya di King Abdul Aziz Airport

Di luar Airport bersama PM Daut (Mantan KJ GMM) dan PM Sarudin
(pensyarah GMM) yang bertugas di Jeddah

Terus menaiki bas menuju ke Madinah. Berhenti sebentar untuk makan malam dan solat. Makanan telah disediakan siap-siap dalam bas yang membawa kami. Perkara pertama yang menarik perhatianku setibanya di sini bila mana tuan punya kedai makan memberi kebenaran kami makan dalam kedai mereka walaupun kami tidak membeli apa-apa. Hanya sekadar duduk untuk makan.

Di kedai makan semasa dalam perjalanan dari Jeddah ke Madinah

Suasana di luar kedai makan

Bersama tuan punya kedai makan yang baik hati dan
penduduk setempat


Lagi suasana di luar kedai makan

Tiba di Hotel Manazeli dan dibagi bilik. Masing-masing kepenatan setelah melalui perjalanan yang sangat panjang. Aku, Fana, Kak Husna dan Izzah satu bilik. Subuhnya sangat awal macam waktu Subuh di Sabah kerana sedang musim panas maka waktu siang lebih panjang daripada malam. Sangat ramai orang berpusu-pusu menuju ke Masjid Nabawi untuk solat Subuh. Satu pandangan yang tak ada di Malaysia. Subhanallah…

Di luar Hotel Manazeli Madinah, tempat bermalam

Akan bersambung insyaAllah..

Nota: Gambar-gambar di ambil dari koleksi terbaik peserta Es-Globe'10

2 comments:

  1. okie...akak tak jeles....<---cover line..

    ReplyDelete
  2. sila jgn jeles kak sunah..hehe
    Alhamdulillah dapat sampai sana..
    insyaAllah akak pun boleh smpai..
    doa banyak2 dapat jejak sana lagi=)

    ReplyDelete